Het taboe rond faillissementen: Tijd voor een frisse kijk

Timo Pouw
Auteur

Faillissementen – het woord alleen al roept bij veel mensen een gevoel van ongemak op. Voor ondernemers kan het voelen als een persoonlijk falen, en in de samenleving wordt het soms gezien als iets dat je met schaamte moet dragen. Maar waarom eigenlijk? Is een faillissement niet simpelweg een economische realiteit, een risico dat nu eenmaal hoort bij ondernemen?

Laten we eerlijk zijn: ondernemen is geen spel zonder risico’s. Sterker nog, veel van de meest succesvolle ondernemers hebben minstens één keer in hun carrière een faillissement meegemaakt. Richard Branson, Walt Disney, zelfs Albert Heijn moest ooit zijn deuren sluiten om later sterker terug te komen. Waarom is het dan in Nederland nog steeds zo’n taboe?


Van schaamte naar leren

Het probleem met het taboe rondom faillissementen is dat het ondernemers ervan weerhoudt om open te zijn over hun ervaringen. Een faillissement kan een schat aan inzichten opleveren: wat ging er fout? Wat zou je anders doen? Hoe kun je jezelf en je onderneming beter voorbereiden op de toekomst?

In landen als de Verenigde Staten wordt een faillissement vaak gezien als een leermoment – bijna een soort ondernemersbadge van ervaring. Hier in Nederland zijn we wat voorzichtiger. Misschien zit het in onze cultuur om alles “netjes op orde” te willen houden, maar dat betekent niet dat we een faillissement als een schandvlek hoeven te zien.


Failliet, maar niet gebroken

Een faillissement is niet het einde van de wereld, ook al voelt het op dat moment misschien wel zo. Het biedt ook kansen: een frisse start, herstructurering, of zelfs de mogelijkheid om jezelf opnieuw uit te vinden. Natuurlijk, er zijn financiële en emotionele gevolgen, maar met de juiste ondersteuning en een positieve mindset kun je sterker uit de strijd komen.


Openheid als oplossing

Hoe doorbreken we het taboe? Door er simpelweg meer over te praten. We kunnen beginnen met succesverhalen van ondernemers die na een faillissement weer zijn opgebloeid. Daarnaast zouden we een faillissement moeten zien als een zakelijke beslissing, niet als een moreel oordeel.

Bij Pouw Advies B.V. zien we dit in de praktijk. Wij begeleiden ondernemers niet alleen door het proces van een faillissement, maar helpen hen ook om vooruit te kijken. Want een faillissement is geen eindstation – het is een nieuw vertrekpunt.


Tot slot: Falen is menselijk

Niemand kiest vrijwillig voor een faillissement, maar het kan iedereen overkomen. Het is niet meer dan een economische realiteit die hoort bij de dynamiek van het ondernemen. Dus laten we het niet veroordelen, maar omarmen als een kans om te leren en te groeien.

Ben jij ondernemer en voel je je gevangen in het taboe rondom financiële uitdagingen? Neem gerust contact met ons op. We staan klaar om samen naar oplossingen te zoeken.

Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.